Podróżowanie samolotem to często najszybszy sposób przemieszczania się, ale wiąże się ze ścisłymi przepisami dotyczącymi tego, co możemy zabrać na pokład. Jeśli używasz e-papierosa, naturalnie pojawia się pytanie: czy mogę go zabrać ze sobą w podróż? Krótka odpowiedź brzmi: tak, ale pod pewnymi warunkami. Zrozumienie tych zasad jest kluczowe, aby uniknąć problemów podczas kontroli bezpieczeństwa i zapewnić sobie spokojną podróż.
E-papierosy i baterie: Zawsze w bagażu podręcznym
Najważniejsza zasada, o której musisz pamiętać, dotyczy samego urządzenia, a w szczególności jego baterii. Zgodnie z międzynarodowymi przepisami lotniczymi, e-papierosy i zapasowe baterie do nich muszą być przewożone WYŁĄCZNIE w bagażu podręcznym. Dlaczego? Baterie litowo-jonowe, używane w większości e-papierosów, stwarzają potencjalne ryzyko zapłonu. W luku bagażowym, gdzie dostęp do gaszenia ewentualnego pożaru jest ograniczony, stanowiłoby to poważne zagrożenie. W bagażu podręcznym, w kabinie pasażerskiej, załoga jest w stanie szybciej zareagować w przypadku jakiegokolwiek incydentu.
Pamiętaj, aby zabezpieczyć baterie przed zwarciem. Jeśli masz wymienne akumulatory, najlepiej przewozić je w specjalnych plastikowych etui lub pokrowcach. Urządzenie typu pre-pod, takie jak FIZZY TWINS DWUSMAKOWE 50000 PUFFS czy XCOR DUBAI NIGHT 28000 PUFFS, które mają wbudowaną baterię, również musi trafić do bagażu podręcznego. Ich kompaktowy rozmiar i brak wymiennych części sprawiają, że są wygodne w transporcie, ale zasada dotycząca bagażu pozostaje niezmienna.
Liquidy i zasady dotyczące płynów
Co z liquidami, czyli płynami do e-papierosów? Tutaj obowiązują standardowe przepisy dotyczące przewozu płynów w bagażu podręcznym. Każdy pojemnik z liquidem nie może przekraczać pojemności 100 ml. Wszystkie pojemniki z płynami muszą być umieszczone w jednej, przezroczystej, zamykanej torbie plastikowej o maksymalnej pojemności 1 litra. Zazwyczaj są to torebki strunowe o wymiarach około 20x20 cm, dostępne często na lotniskach lub w sklepach. Większe opakowania liquidów, np. butelki 200 ml, muszą trafić do bagażu rejestrowanego.
Jeśli używasz systemu z wymiennymi wkładami (podami), np. do FUMOT TORNADO 20000 PUFFS czy RANDM TORNADO 15000 PUFFS, traktowane są one jak płyny, jeśli zawierają liquid. Zapasowe, zamknięte pody również powinny zmieścić się w tej samej litrowej torebce na płyny w bagażu podręcznym, o ile pojedynczy pod nie przekracza 100 ml (co jest standardem). Urządzenia jednorazowe, takie jak Crystal Blind 25000 PUFFS DWUSMAKOWE czy XCOR 12000 PUFFS, zawierają w sobie płyn, ale są traktowane jako całość i, jak wspomniano, muszą być w bagażu podręcznym ze względu na baterię.
Używanie e-papierosa na lotnisku i w samolocie
To bardzo ważna kwestia. Używanie e-papierosa (tzw. wapowanie) jest absolutnie ZABRONIONE na pokładzie samolotu. Dotyczy to zarówno tradycyjnych papierosów, jak i e-papierosów. Systemy wykrywania dymu w toaletach są czułe i zareagują na parę, co może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych, włącznie z wysokimi mandatami. Podobnie na terenie terminali lotniczych – wapowanie jest dozwolone jedynie w wyznaczonych strefach dla palących, jeśli takie istnieją. Zawsze sprawdzaj lokalne oznakowania.
Kilka dodatkowych wskazówek dla podróżujących z e-papierosem:
Podsumowując, podróżowanie samolotem z e-papierosem jest możliwe, pod warunkiem przestrzegania kilku prostych, ale kluczowych zasad. Najważniejsze to zawsze przewozić urządzenie i baterie w bagażu podręcznym i nigdy nie używać go na pokładzie samolotu ani poza wyznaczonymi strefami na lotnisku. Znajomość tych reguł zapewni Ci bezproblemową podróż.
Przed zakupem przeczytaj: